Weten wie je bent om te kunnen bereiken wie je wilt zijn

Laten we even iets uitproberen. Vraag eens een van je collega’s naar de identiteit van jullie bedrijf. Je krijgt dan waarschijnlijk een mooi, kort en bondig verhaal te horen over wie jullie zijn en waar jullie voor staan. Vraag dit nu ook eens aan een andere collega. Negen van de tien keer verschilt dit antwoord namelijk inhoudelijk van het voorgaande verhaal. Dat betekent niet dat er een verhaal fout is, maar laat wel zien dat hier dus geen duidelijkheid over bestaat. Persoonlijk vraag ik mij af hoe een onderneming of bedrijf uniformiteit naar de buitenwereld kan uitstralen wanneer er geen eenduidig beeld is over wie je bent. Valt en staat effectieve communicatie niet met een heldere missie, visie, identiteit en hierbij passende waarden?

Stap 1: Terug naar de basis

Als de verhalen bij jullie inderdaad afwijken, weet dan dat jullie niet de enige zijn waarbij dit probleem zich voordoet. Bij veel ondernemingen heeft men niet helemaal helder wie ze nou precies zijn. Belangrijk is dan dat je dit probleem gaat tackelen voordat je de communicatie met ‘ de buitenwereld’ aangaat. De boodschap die je uitdraagt moet tenslotte wel consistent zijn. Een succesvol communicatiebeleid valt of staat daarom ook met de overtuigingen en de boodschap die jouw medewerkers uitdragen.

Stap 2: En dan?

Het is niet alleen maar relevant te kijken naar wie je bent, maar ook naar wie je wilt zijn. Op persoonlijk vlak zijn veel mensen bezig met een zoektocht naar zichzelf. Wie ben je? Wie wil je zijn? Hoe ga je dit bereiken? Waarom dit ook niet stapsgewijs doen voor je organisatie of voor het bedrijf waar je werkt? Als je weet wie je bent en wie je wilt zijn, dan weet je ook welke stappen je moet maken om dit te kunnen bereiken.

Stap 3: Go for it!

Niets is fijner dan actie ondernemen om te bereiken wie je wilt zijn. Hoe je dit doet? Door vast te houden aan waarden die voor jou belangrijk zijn. Waarden die bij je identiteit passen. Stel je voor je bent ondernemer en verkoopt luxe tassen. Deze tassen zijn allemaal exclusief ontworpen en duurzaam geproduceerd. Het heeft dan weinig zin om je in je communicatie- en PR-uitingen puur te richten op de prijs van je product. Waarden en uitingen die beter bij je product passen zijn in dit geval bijvoorbeeld milieubewust, kwalitatief hoogwaardig en uniek. Dat je je tassen tegen een eerlijke prijs verkoopt die marktconform is, is mooi meegenomen, maar het is niet jouw unique selling point.

Makkelijk?

Ik weet het, het klinkt allemaal zo simpel. Toch is je bewust worden van wie of wat je als bedrijf bent moeilijk. Weten wie je wilt zijn is daarentegen meer voor de hand liggend. Toch is het bereiken van wie je wilt zijn als onderneming moeizaam wanneer de uitgangssituatie een grijs vlak is. Je moet gewoon weten wat je startpositie is.

Op zoek naar ondersteuning in dit proces? Middels de stappen van VISIE.NL hebben wij verschillende ondernemingen met succes op weg geholpen.

Leave a Comment