Wat is het imago, de identiteit en de reputatie van jouw organisatie?

Imago, identiteit en reputatie: termen die, zeker in ons vakgebied, vaak gebruikt worden. En dat is niet gek ook, want het is de basis van al je communicatie. Zowel intern als extern. Althans, dat zou het moeten zijn. Je moet weten waar je staat én waar je heen wilt om effectief te kunnen communiceren.

Zeg eens eerlijk, hoe is dat voor jou? En weet jij eigenlijk wat de verschillen zijn tussen de termen? Heb je (ik hoop in je hoofd, anders kijkt je collega je nu vast heel raar aan) de vraag van net met nee beantwoord? Dan is deze blog echt iets voor jou. Ik ga de verschillen vandaag voor je op een rijtje zetten, net als ik heb gedaan voor de termen communicatie, marketing en PR in mijn vorige blog (LINK: http://bit.ly/2pVO4oc).

Letterlijk in kaart brengen

Identiteit volgens Van Dale: eigen karakter

Identiteit gaat over het karakter van jouw onderneming. Welke kernwaarden draag je uit? Tijdens het eerste deel van VISIE brengen wij dit, samen met jou, in kaart. Unaniem moeten afbeeldingen gekozen worden die 1) de huidige identiteit en 2) de gewenste identiteit het beste weergeven.

Wat belangrijk is om je te realiseren als je het hebt over identiteit, is de grote rol die je werknemers hierin spelen. Niet alleen jij, maar (juist) ook zij zijn de dragers van de identiteit (LINK: http://bit.ly/2qNCdGz).

Blokker had een suf imago

Imago volgens Van Dale: image

De term imago is er een die je in het dagelijks leven vaak tegenkomt. Laatst nog stond op AD.nl: “Blokker had een suf imago” en dat schetst meteen een beeld van de betekenis. Het gaat om hoe de buitenwereld je ziet.

Het liefst zie je delen van je identiteit terug in het imago. Dan ben je goed bezig. Vaak blijkt hier echter veel winst te behalen. Het startpunt voor je communicatie wordt in het tweede deel van VISIE bepaald aan de hand van een imago-onderzoek.

Imago en reputatie lijken op elkaar

Reputatie volgens Van Dale: naam, faam

Omdat de termen imago en reputatie heel erg op elkaar lijken en het vaak niet helemaal duidelijk is waar het verschil in zit, leg ik ook deze term voor je uit. Imago en reputatie zijn beide gebaseerd op het beeld van de buitenwereld. Bij imago gaat het om iedereen, ongeacht of zij ervaring hebben met jouw bedrijf. Bij reputatie gaat het puur om hoe jouw relaties naar je kijken en is gebaseerd op ervaring(en).

Als je dit in kaart weet te brengen, dan weet je direct wat er moet gebeuren. Je kunt dan de brug slaan tussen organisatie en doelgroep. Ik weet zeker dat dat jouw bedrijf nóg succesvoller gaat maken dan het nu al is.

Tessa Puijk, Van Diemen PR

Leave a Comment