HET BIERVILTJE STINKT NIET

Wat beloof jij eigenlijk aan je doelgroep? Natuurlijk betrouwbaarheid, eerlijkheid, snelheid, professionaliteit enzovoort. Maar dat mag een opdrachtgever eigenlijk van elke organisatie verwachten. Toch? Maar wat is eigenlijk betrouwbaar, wat is eigenlijk snel? Vragen die in mijn ogen eigenlijk (te) vaak onbeantwoord blijven. Wat je dan krijgt is een loze belofte. En belangrijker nog, de mensen in jouw eigen organisatie weten niet wat er van hen wordt verwacht.

Daag elkaar uit

Ik daag verantwoordelijken in een organisatie (op gebied van communicatie) graag uit om hun gewenste identiteit op een bierviltje te zetten. Nee, ik ben niet de eerste die dit doet en ik heb het ook niet bedacht. Maar het werkt prima. Het is met een knipoog. Maar het werkt. Probeer het maar. Want als de gewenste identiteit niet op een bierviltje past is hij (waarschijnlijk) niet goed.

Meetbaar?

Ja, een meetbare identiteit is goud waard. En meetbaar is bijvoorbeeld een offerte in 24 uur, elk jaar een nieuw aanbod, 97% klanttevredenheid, binnen vier uur reactie, 24 uur per dag online service, enzovoort. Eigenlijk zijn dit de dingen die je hoopt terug te vinden op dat bierviltje. Dat kunnen opdrachtgevers en medewerkers herkennen en omarmen. Zo komt vervolgens je gewenste identiteit dichter bij je imago. En dat stinkt niet.

Casper van Diemen

 

WAT IS VISIE.NL?

VISIE.nl is een onderzoeksmethode. VISIE.nl staat voor het in kaart brengen van de identiteit, de gewenste identiteit en het werkelijke imago van een organisatie. Dat doen we in 3 stappen.

WAT DOET VISIE.NL?

In 3 stappen laten we zien waar nog een brug geslagen kan worden tussen een organisatie en haar doelgroep(en). We maken het verschil tussen de gewenste identiteit en het imago van een organisatie helder en de aanpak die er nodig is om deze dichter bij elkaar te brengen middels communicatie. Daarmee maken we communicatie meetbaar en effectief. Dit doen we met vaste tarieven, ervaren adviseurs en korte lijnen.

VISIE.nl is een onderdeel van Van Diemen PR, al 30 jaar een succesvol communicatieadviesbureau.  Kijk hier voor meer achtergrond.

Leave a Comment