Een wolf in schaapskleren

Tijdens een van onze VISIE-sessies kwam er naar voren dat het bedrijf helemaal geen behoefte had om zich te identificeren als jong dynamisch bedrijf, waarin innoveren een grote rol speelt. “Ik doe gewoon mijn werk, en dat doe ik goed. Klaar.” En dat siert het bedrijf juist, nuchterheid en zorgen dat het voor elkaar komt. Niet zo moeilijk doen, geen rare Engelse termen die uitleggen ‘hoe’ het bedrijf werkt maar eigenlijk geen reet toevoegen.

Ik mis dat wel een beetje, simpel vakmanschap van vroeger. Toen je naar de bakker ging en kon vragen om een Volkoren Bruin in plaats van een Robuust Oerbrood met Quinoazaad. Tegenwoordig worden er oneindig veel combinaties gemaakt van bestaande producten die allemaal weer in een mooi jasje worden gestoken met een eigen ‘identiteit/branding’. Soms is het product zelfs precies hetzelfde, maar krijgt het alleen een ander jasje (brand).

Kiezen voor het mooie jasje

Kijk maar is in de schappen van een supermarkt. Daar staan 30 dezelfde producten met een andere verpakking, naam en (inderdaad…) de prijs. Precies hetzelfde product met een andere verpakking maar dan vier keer duurder.

Ik betrap mezelf er vaak genoeg op dat ik voor het mooie jasje kies in plaats van de ’rood met witte verpakking’. Toch een van de interessante vragen waar ik tegenaan blijf lopen. ‘Het kiezen van de identiteit en niet het product’.

Des te belangrijker om een VISIE-sessie te doen om te werken aan jouw identiteit en ervoor te zorgen dat mensen daarvoor kiezen. Misschien niet eens vanwege het product 😉

Groetjes,

Tom Winter.

Lightroom (MZ7A6264.CR2 en 39 andere)

Leave a Comment