De kracht van een sterke persoonlijkheid

Neem eens 3 mensen in gedachten waarvoor jij veel bewondering hebt?
En als je hen met elkaar vergelijkt, zie je dan waarin de overlap zit?

De kans is groot dat dit te reduceren valt tot ‘sterke persoonlijkheid’. (Of een variant hierop.) Klopt dat?
Mensen met een sterke persoonlijkheid blijven doorgaans ‘hangen’; ze worden gerespecteerd. Waarom? Omdat hun omstanders weten wat ze kunnen verwachten. Dat vindt ons soort fijn. En niet alleen ons soort. Wel eens een olifanten matriarch gezien die geen respect geniet? Afijn.
We zien dit verschijnsel overal terug: in de politiek (met de gemeenteraadsverkiezingen in het verschiet zien we ineens ook het verschijnsel ‘pseudo sterke persoonlijkheid’, maar dat terzijde), in families, in het bedrijfsleven…
Combineer die sterke persoonlijkheid met een goede visie en je hebt het fundament van succes. Neem bijvoorbeeld Michelle Obama.
Zij trekt duizelingwekkend veel volgers aan door haar persoonlijkheid, door helder uit te dragen wat ze wil bereiken en door te laten zien wat ze bereikt heeft. (Zoals haar missie en visie op een gezondere leefstijl van onze Amerikaanse soortgenoten.)
Karakter, visie en bewijs. De drie pijlers van een ijzersterk imago.
Een sterke persoonlijkheid kun je ontwikkelen, net als een goede visie. Met de juiste marketingcommunicatie komt het imago vanzelf.
Wat hiervoor nodig is? Kritische reflectie en keiharde actie.  Presenteer een visie die jezelf overstijgt, inspireer anderen en maak waar wat je zegt.

Fijn weekend!

Hartelijke groet,
Amanda van Diemen

Leave a Comment